سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخ : سه شنبه 90/6/22
نگاهی به مشکلات خوابگاه در بدو ورود

دانش­ آموز دبیرستانی پس از ورود به دانشگاه، با محیطی روبرو می­شود که تفاوت­های زیادی با محیط زندگی پیشین او دارد. اگر از شهر دیگری آمده و برای اقامت خوابگاه را گزیده باشد، علاوه بر محیط تحصیلی، محیط زندگی بسیار متفاوتی نیز خواهد داشت. اگر دانشجو بدون داشتن شناخت، وارد این محیط جدید شود ممکن است دچار مشکلاتی شود که در صورت کسب آشنایی اولیه، می­توانست بسیاری از آنها را به راحتی برطرف سازد.

اولین مشکلی که دانشجویان با آن مواجه می­شوند دوری از خانواده و محروم شدن از حمایت­های مستقیم آنهاست. در محیط خانه، پدر و مادر از نزدیک امور روزانه­ی فرزندان را تحت نظر دارند و در سختی­ها بهترین راهنمای آنها هستند. به علاوه اینکه حضور پدر و مادر به فرزندان آرامش و اطمینان خاطر می­دهد. دوری از خانواده باعث دلتنگی و احساس تنهایی در دانشجو می­شود. برای بعضی از افراد کنار آمدن با این مسئله مشکل است و ممکن است دچار افسردگی شوند. آشنایی دانشجو با سختی­های پیش رو و داشتن تعاملات اجتماعی مناسب با دوستان و هم­دوره­ای­ها می­تواند به وی در کنار آمدن با این مشکل یاری دهد.

مهم­ترین وظیفه­ی دانشجو درس خواندن است. در خوابگاه برنامه­ریزی برای درس نیازمند دقت بیشتری است. زیرا دانشجو باید علاوه بر تعیین برنامه­ی درسی، دیگر امور را نیز هم­سو با آن مدیریت کند. رفت و آمد­های مکرر دوستان باعث ایجاد وقفه و کاهش زمان مفید درس خواندن می­شود. نداشتن ساعت خواب و بیداری مشخص منجر به عدم توانایی برای برنامه­ریزی دقیق می­شود. او باید با تفاوت­های نحوه­ی درس خواندن در دانشگاه و دبیرستان آشنا شود و با توجه به حجم بالای مطالب درسی راه­کارهای مناسب برای نحوه­ی آموختن بهینه­ی آنها را فرا گیرد. او با طیف­های متفاوتی از دانشجویان سال بالایی از نظر سطح درسی، میزان اهمیت دادن به درس و نحوه­ی درس خواندن مواجه می­شود و باید بتواند بهترین برنامه­ی درسی را برای خود با استفاده از نظرات دانشجویان موفق در زمینه­های علمی و اجتماعی تنظیم کند.

متأسفانه در خوابگاه هیچ نظارتی بر زندگی دانشجو وجود ندارد و برنامه­ی مشخصی پیش­بینی نشده است. او کاملاً به حال خود رها می­شود تا خودش به تنهایی به مبارزه با مشکلات برود. هیچ آشنایی اولیه در خصوص زندگی خوابگاهی به او داده نمی­شود و در خصوص مسائل مختلف مشاوره­ای دریافت نمی­کند. او کسی را نمی­شناسد که بتواند به وی اعتماد کند. کسی که بداند هدفش خیر است و می­تواند راه­حل­های مناسب را از او بیاموزد.

در نهایت قابل ذکر است که می­توان خوابگاه را به بهترین و با کیفیت­ترین محیط برای زندگی دانشجویی تبدیل کرد. با مدیریت صحیح و برنامه­ریزی مناسب برای دانشجویان ورودی و ارائه­ی آموزش­های اولیه می­توان شاهد رشد و پیشرفت هر چه بیشتر آنها بود.



ارسال توسط چریک دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد